Thursday, August 6, 2009

Dosa Paklah 1

1. Tun Abdullah Ahmad Badawi telah pun menamatkan penerajuannya sebagai PM ke 5 juga sebagai presiden UMNO. Bagaimanakah beliau patut dikenang ?





2. Tak ada lagi sebutan Islam Hadari , ia hilang bagai ditiup angin. Begitulah lumrah kehidupan. Apabila di puncak kuasa , apa yang kita kata orang ikut . Tetapi apabila telah hilang kuasa , orang dah tak pedulikan kita lagi. Begitulah kedudukan Pak Lah sekarang ini , tetapi tidak pula kepada Tun Mahathir. Semasa Pak Lah di puncak kuasa dulu, Tun Mahathir dihilangkan pengaruh dan popularitinya. Sekarang Tun Mahathir nampak muncul semula di persada politik tanahair tanpa halangan. Dan nampaknya gembira membantu Najib dalam memberi pandangan dalam apa jua bidang yang dirasanya perlu.





3. Tiba-tiba saja Pak Lah mengeluarkan kenyataan supaya Akta ISA wajar dihapuskan walhal semasa berkuasa sebagai PM beliau mempertahankan supaya ISA dikekalkan.





4. Lambatnya tindakan yang diambil terhadap pengganas Hindraf menyebebabkan mereka menjadi mua dan menjadi ikutan pula kepada parti pembangkang. Akhirnya jiwa berdemontrasi subur semula di kalangan mereka yang suka begitu . Inilah peluang untuk DSAI mengeluarkan semula kukunya yang sebelum ini hampir tumpul.





5. Puak pembangkang menjadi berani dan bertukar ganas apabila Pak Lah semakin menunjukkan kelemahannya . Harga minyak yang tidak diselia dengan bijak telah menyebabkan kenaikan harga banyak barangan keperluan tanpa dapat dikawal . Ini ditambah Kementrian Hal Ehwal Pengguna yang begitu lembab dan langsung tidak mesra rakyat . Ini sebenarnya menjadi salah satu punca besar kekalahan BN dalam banyak kawasan Parlimen dan DUN dalam PRU 12 yang lalu. Dalam PRU 12 yang lalu isu kenaikan harga barangan menjadi begitu dominan dan dapat kita lihat dari banyaknya sepanduk dan poster yang menkritik kerajaan mengenai kenaikan harga barangan keperluan harian ini. Begitu juga dalam kempen-kempen pembangkang , isu ini begitu mudah dieksploitasi. Sungguh menghairan bagaimana Menteri yang gagal buat kerja dan menhancurkan reputasi BN dalam PRU 12 itu terpilih sebagai salah seorang Naib Presiden UMNO ! Ada apa-apa ke ?

1 comment:

  1. Betui tuuu!Di zaman Pak Lah lah,Melayu/Islam dikutuk dlm internet habis2san tapi siapa tak peduli! Kaum lain naik kepala kerana PKR sokong mereka!!

    ReplyDelete