Friday, July 24, 2009

Dato Nik Aziz Nik Mat 5

1. Seperti yang diduga ,Nik Aziz akan mempertahankan perlakuan Nizar yang membakar dan memegang lilin dalam majlis memperingati kematian setiausaha sulit Adun Dap itu. Jelas, bahawa politik menghalalkan cara menjadi topeng Nik Aziz . Apa apa pekara yang berlaku yang ada kepentingan politik dan peribadinya akan dipertahankan. Tetapi sekiranya berlaku kepada musuh politiknya ,terutama Umno dia akan menyerang dan mengutuk habis-habisan. Ada sahaja alasan yang diciptanya untuk menghalalkan sesuatu perbuatan itu.

2. Alasan dangkal seorang yang diangkat ke taraf Tok Guru bahawa ramai orang Islam membakar lilin semasa sambutan harijadi sangat melucukan. Kanak-kanak pun tahu membezakan yang mana acara agama dan yang mana acara sosial. Nik Aziz jelas hendak membodoh-bodohkan orang melayu dengan penjelasannya itu. Yang menghairankan tak banyak akhbar yang memfokuskan jawapan dangkalnya itu. Ramai mungkin yang cuba menutup kelemahannya atau tak mahu mengecilkan hatinya konon. Tiada teguran dibuat menyebabkan dia semakin berleluasa memesongkan minda orang melayu.

3. Orang melayu tidak boleh berterusan membiarkan perlakuan Nik Aziz ini. Ramai sangat yang sudah meletakkan seolah -olah apa saja yang dibuatnya itu betul. Kononnya title Tok Guru itu menjadikan dia maksum. Sedangkan kita tahu yang maksum itu hanya nabi.

4. Nik Aziz akan terus bersandiwara memesongkan akidah dan minda melayu kerana baginya tiada melayu dalam perjuangan politiknya. Yang ada hanya perjuangan Islam bertopeng.

No comments:

Post a Comment